על הסדר משפטי מסוג יפוי כוח מתמשך: מהי חשיבותו וכיצד ניתן להסדירו?

יפוי כוח מתמשך הוא הסדר משפטי בו בוחר אדם מסוים להעביר את סמכות קבלת ההחלטות לגביו לאדם אחר. הדבר יכול להתבצע באופן כללי, כפי שקורה כאשר אדם מאד מבוגר הגיע לגיל שהוא אכן מתחיל להתקשות בקבלת החלטות, אז הוא מעביר לבניו ובנותיו את הסמכות הזו כדי שיטפלו בכספים ובמשפחה בימים אלו. הוא יכול להתבצע באופן פרטני, מחולק לנושאים, למשל רק בנושאים הקשורים לעסק הפרטי שהוקם על ידי אותו אדם. הדבר נדרש כאשר אדם מסוים מחליט שהוא לא מעוניין לעבוד בעסק שהקים והוא מעביר אותו לאדם אחר, למשל לאחד מבניו או בנותיו.

כיצד ניתן להסדיר יפוי כוח מתמשך כיום?

יפוי כוח מתמשך ניתן להסדרה באמצעות תוכנת שיחות וירטואלית מבוססת וידאו בה מעורב המייפה, המיופה ועורך הדין. האחרון צריך לראות את הראשונים חותמים על המסמך וזה מהווה ראייה לכך שבוצע יפוי כוח מתמשך. עד טרם פרוץ משבר הקורונה זה לא היה אפשרי. הזיהוי היה חייב להתבצע באמצעות מפגש חי עם עורך הדין, מה שיצר בעיות רבות לקשישים שביקשו להעביר את כוח קבלת ההחלטות לגביהם לבנים ולבנות שלהם. במשבר הקורונה אסור היה להם לצאת ממקום מגוריהם וגם אסור היה לבקר אותם מחשש להדבקה. לכן, המחוקק שינה את התקנון ואפשר ליישם יפוי כוח מתמשך גם באפליקציות וידאו כמו Zoom, בתנאי שגם עורך הדין מעורב בשיחה ורואה מבעד למסך את החתימות.

מהי המשמעות של יישום יפוי כוח מתמשך עבור המיופה?

המשמעות היא שמעתה יש לו יכולת לקבל החלטות בשם המייפה שלו, כולל עבור הרכוש ששייך למייפה. במצבים רבים, מוצא את עצמו המיופה עם נכסים שתפעולם התקין מצריך הדרכה משפטית. למשל, אם הוא קיבל גושפנקא בדמות יפוי כוח מתמשך שכולל גם חזקה על הכספים של הוריו והם מאשרים לו לרכוש דירה בחלק מהם, אך זו הפעם הראשונה שהוא עושה עסקה שכזו, מומלץ לו לערב עורך דין רכישת דירה. הוא ילווה אותה, ידריך אותו ויספק לו את כל ההגנות המשפטיות בעת יישום התהליך. בדרך זו מבטיח מקבל הסמכות כי יפוי כוח מתמשך ימומש באחריות וללא תקלות מצדו כמיופה הכוח.