מדריך קצר בנושא בחירת עורך דין פשיטת רגל לבית העסק

יש לכם עסק פעיל? אחד מהספקים החשובים שילוו אתכם הוא עורך דין פשיטת רגל. כן, ידוע שכיום המצב טוב ואין בכך צורך, אבל הוא ילווה אתכם גם כשיהיו חייבים לכם כסף. בשל היותו עורך דין מומחה להוצאה לפועל הוא יוכל לטפל בחוב אליכם, כנושים, דרך רשויות האכיפה. כמובן שכאשר אתם תיקלעו לחובות בעסק הוא ידאג לכם מול הוצאה לפועל. במידה ואתם חברה בע"מ לא תעברו הליך פשיטת רגל אלא פירוק חברה, כשבמקום כונס נכסים ימונה לכם מפרק מטעם משרד המשפטים. במידה והעסק שלכם פטור או מורשה הוא עשוי להגיע לפשיטת רגל במסגרת חוב. במקרים אלו מוטב כי יהיה לצדכם עורך דין פשיטת רגל שאתם מכירים ובוטחים בפועלו.

בחרו עורך דין אשר יש לו רקע בתחום העיסוק שלכם

אמנם עורך דין פשיטת רגל הוא סמכות ביצועית בעלת ידע אחיד, אבל החיים העסקיים אינם אחידים. בסופו של דבר, עורך הדין צריך להבין איך נוצר החוב כלפיכם, או איך אתם הגעתם למצב של חוב מול ספקים אחרים, והתשובה לכך אינה תמיד "כי הבנק נתן דד-ליין שלא עמדנו בו". ייתכנו תחומים אזוטריים כמו הייטק, המחולק לאספקת תוכנה וחומרה בחוזה שנקבע בין הצדדים. עורך דין פשיטת רגל שייצג חברות הייטק בעברו, יידע לזהות מיד מדוע יש לכם חוב כלפי ספקים מסוימים או מדוע לקוחות כלשהם חייבים לכם כסף ויוכל להתנהל בחוכמה יתרה בדיני ראיות המצביעים על קיומו של אותו חוב. לכן, הבנה משפטית במקצוע האישי שלכם, ככל שהוא אזוטרי, מאד חשובה כשבוחרים עורך דין פשיטת רגל.

ודאו כי עורך הדין שלכם הנו בעל ידע נדיר בייצוג מול רשויות הגבייה והאכיפה

ההתנהלות מול 2 רשויות הגבייה בישראל, ההוצאה לפועל ופשיטת רגל, שונה לחלוטין זו מזו, אף על פי שהמטרה של שתיהן היא החזר חובו של החייב. אלא שאם בהוצאה לפועל, אין לפקיד שום סמכות להקטין, לבטל או לשמוט מי מהחובות, אלא רק לדאוג שהוא ייגבה בפרקי זמן מסוימים, לכונס הרשמי ולמנהל המיוחד בפשיטת הרגל יש סמכות לעשות זאת, משום שזה הליך משפטי ולא כלכלי (בשונה מההוצאה לפועל). בשל כך, החייב חי במשטר מעין-משפטי כל תקופת החוב שלו. הכונס הרשמי והמנהל המיוחד צפויים להתקשר אליו כדי לוודא שהוא לא מסתיר מהם כלום, שאין לו דירות ורכבים שהוא לא דיווח עליהם וכד'. מנגד, אותם פקידים צפויים גם לרדת לא מעט לחיי הנושים כדי לברר אודות מהותו של אותו חוב והאם ניתן לבטל אותו. אם אתם בצד החייב, עורך דין פשיטת רגל צריך לעשות הכל כדי שחובכם או חלקו – יבוטל. אם אתם בצד שחייבים לו כסף, עורך דין פשיטת רגל יצטרך לעבוד הרבה יותר קשה. החוק אומר שעיריות ותאגידים ממשלתיים כמו חברת החשמל נמצאות/ים בעדיפות על פני החברות הפרטיות להן חייבים כסף ולכן כחברה פרטית אתם בסכנה לאובדן חובכם. עורך הדין חייב להשתמש בכל התקנות שהוא מכיר ובכל הטיעונים המשפטיים החכמים ביותר כדי שהכונס הרשמי לא "יגריל" את החברה שלכם כמבוטלת.

המלצות מחברות וארגונים אחרים – יתרון

כמובן שחברות וארגונים ייעודיים העוסקים במקצוע או בנישה המקצועית שלכם שהמליצו על אותו עורך דין מומחה להוצאה לפועל ופשיטת רגל יחזקו את טיב הבחירה שלכם. הם יאששו כי מדובר בסמכות משפטית שכדאי לעבוד מולה. במצב כזה יותר ממומלץ לבחור עורך דין זה וליהנות משירותים משפטיים איכותיים.