סוגיות נבחרות אודות הדברה ג'וקים

ג'וקים הם מזיקים שללא ספק קלים לזיהוי. בוודאי נתקלתם בהם בקרן הרחוב, בכניסה לבניין ואפילו בדירה או בבית שלכם. ריכזנו עבורכם מידע שיסייע לכם להתגבר על מטרד הג'וקים בבית שלכם. כמשימת הדברה ג'וקים נחשבים למזיקים שניתן ליישם אותה בדרך עצמאית, אך חשוב לקרוא ידיעון זה כדי להבין כיצד.

הבדלים בסיסיים בין סוגי ג'וקים

ישנם תיקנים (ג'וקים) גדולים מאד לעומת קטנים (הגרמני הקטן לעומת האמריקאי הגדול, לדוגמה). הם גם ייראו אחרת בצבע של המעטה החיצוני שלהם. הבדל נוסף הוא בדרך החיים של כל תיקן. יש תיקנים שמגיעים מהביוב, ויש תיקנים אחרים שהם טרמפיסטים: מגיעים ממשלוחי המזון, משיטוט מקרי שלנו ברחוב, וכד'. ישנם תיקנים הפעילים רק באביב ובקיץ לעומת תיקנים הפעילים כל השנה ועלולים להופיע גם בחורף. לפני שאתם מזמינים הדברה, חשוב שתבינו איזה סוג תיקן מצאתם בבית או בסביבתו.

על התיקן הגרמני מול האמריקאי

התיקן האמריקאי הוא תיקן ביוב גדול באורך 4 ס"מ ובגובה 7 מ"מ. צבעו כהה, מבוסס על גוונים כמו שחור וחום אדום. חוש הראייה שלו מפותח מאד ומאפשר לו לראות בחשיכה. הוא פעיל בעונות האביב והקיץ בלבד. התיקן הגרמני ותיקן הפסים כמעט דומים, בהבדל אחד: לתיקן הפסים יש זוג פסים ליד העיניים. אורכם קטן ביותר, בסך הכל 10-15 מ"מ בצבע חום מובהק, ללא שחור. הם פעילים כל השנה ואוהבים להימצא ליד מכשירי מטבח חמים כמו תנורים ומיקרוגלים.

הדברת תיקנים ביתית

כשמדובר על הדברה ביתית, רובנו חושבים מיד על אותם חומרים שמוכרים במרכולים ובחנויות כלבו; חומרים כימיים מרוססים. אם תיישמו באמצעות חומרים אלה הדברה ג'וקים לא ימהרו למות. רובם פיתחו שיטות התגוננות מהתרסיסים הללו, במיוחד התיקן האמריקאי, הגדול והחזק שבתיקנים בישראל. קחו בחשבון שאם ראיתם תיקן בודד וכעבור יום עוד תיקן בודד וכד', עצם העובדה שהם בודדין מעיד שהם החלשים בחבורה. החזקים נמצאים אי שם מאחור, מחכים להיכנס. לכן, גם את הרגתם אותם עדיין תצטרכו להזמין הדברה ג'וקים או ריסוס למניעת התפרצות מכת תיקנים. ריסוס ניתן לעשות באמצעות חומר טבעי מהחרצית, בעצמכם, בהדרכת חברת מוצרי הדברה, או על ידי מדבירים מקצועיים.