תפקידם של חשבי שכר בארגון

קשה להמעיט בחשיבותו של תפקיד חשב השכר בארגון. הוא אמנם לא זה שקובע את גובה המשכורת, גם לא את מועד התשלום שלה, אבל חשב שכר הוא האיש (או האשה) האחראי על התשלום של המשכורת לעובדים. בכל בעיה ובקשה הקשורה למשכורת חשב השכר הוא האיש לפנות אליו. בין אם מדובר בשעות נוספות, ימי חופשה, הבראה, פנסיה ועוד ועוד. חשב השכר יושב במרכז העצבים (תרתי משמע…) של הארגון ומחזיק בידיו הרבה מאוד כוח וידע. בתור האיש האחראי על תשלום המשכורות לעובדים, יש צורך בגישה נכונה למספרים, לתוכנות, אבל לא פחות חשוב מכך יש צורך ברגישות לאנשים, לצרכיהם ובעיותיהם.

מי יכול להיות חשב שכר?

כדי להיות חשב שכר יש להיות בעל השכלה של 12 שנות לימוד, לעשות קורס חשבי שכר ולעבור את הבחינה של לישכת רואי החשבון. זהו מבחן בן שלוש וחצי שעות ובו 50 שאלות סגורות (אמריקאיות). השאלות נוגעות בחוקי מס הכנסה, דיני עבודה וביטוח לאומי והיא נעשית עם ספרים פתוחים (!). כדי לגשת לבחינה זו, חובה החל משנת 2008 לעשות קורס חשבי שכר שהוא קורס נפוץ ויש מכללות רבות שעושות אותו. כדאי מאוד לוודא כי קורס חשבי שכר שבחרתם מפוקח על ידי לשכת רואי החשבון וזאת על מנת ליצור תיאום בין החומר הנלמד בקורס ובין החומר לבחינה.

תפקידו של חשב שכר בחברה

לאחר תום הקורס ועם קבלת התעודה יכול הבוגר הטרי להתחיל בעבודתו כחשב שכר. מלבד חוקי המדינה עליו ללמוד את התמחור של הספציפי בעסק שלו. אם הוא עובד בחברה העוסקת בפינוי דירות, הוא צריך לתמחר פינוי ירושה, ניקוי מקלט, פינוי אשפה ועוד. בסוף החודש כאשר מגיעים לשלב תשלום המשכורות החשב צריך לבנות משכורת המבוססת על תהליכי העובדה השונים שנעשו במהלך החודש. פינוי ירושה או עבודה אחרת שנעשתה במהלך החודש תתן את בסיס המשכורת, לכך יש להוסיף את הניכויים השונים והתוספות השונות על פי החוקים אותם למד במהלך קורס חשבי שכר. והתוצאה תהיה משכורות ראשונה שהוא מנפיק לעובדים ומשחרר לחשבון הבנק. זהו רגע של סיפוק מקצועי.

>> המאמר נכתב בסיוע של יניב גבריאל