חקירות פוליגרף במקומות עבודה

קביעה אם בן הזוג שלך בוגד או אם המתבגר הבוגר שלך משתמש בחומרים לא חוקיים עשויה להיות ההנחה האופיינית למי שצריך בדיקת פוליגרף פרטית, אך כיום היא משמשת להרבה יותר מזה. מלבד האדם הפרטי, מעסיקים גם עורכים את המבחנים הללו כדי לסנן את המועמדים לפני קבלה לעבודה, ולעיתים גם כבדיקות תקופתיות תוך כדי העבודה.

האם מותר לחקור עובדים בפוליגרף?

הסוגיה של בדיקות פוליגרף במקומות עבודה טרם הוסדרה בחור בישראל, כך שהחוקיות הקיימת לגביה הינה רק כתוצאה מפסיקה של בתי הדין לעבודה, אשר גם הם נמנעו מלשלול או להתיר באופן גורף דרישה של מעסיק מעובד להיבדק בבדיקת פוליגרף.

באופן כללי, כל עוד העובד מסכים לבצע את בדיקת הפוליגרף וללא כפיה, מותר לבצע אותה וחשוב לדעת כי ככל שמדובר בבדיקה גורפת הנעשית לכל המועמדים לעבודה ללא יוצא מהכלל, ללא אפליה, כך הבדיקה תיחשב ליותר לגיטימית.

אילו מעסיקים משתמשים בבדיקת פוליגרף ומדוע?

מגוון רחב מאוד של מעסיקים יכולים לעשות שימוש בחקירות פוליגרף למגוון רחב של מטרות כמו מחלקות משטרה, מכבי האש, מערכות חינוך, מתקני כליאה, נהגי רכב משוריינים, מעצבי ומפתחי מערכות אבטחה, שומרי ביטחון, חברות שעובדות עם חומרים מבוקרים (כולל תרופות), חברות פיננסיות, חברות הייטק רגישות, חברות בעלות חוזים עם משרד הביטחון ועוד.

מה מכסה בדיקת פוליגרף של מעסיק?

אם אתה זה שעומד בפני מבחן פוליגרף כדי להשיג עבודה, לדעת למה לצפות יכולה לעזור לך לקראת הבדיקה. תמיד יש לך את הזכות לסרב לבצע את הבדיקה, אך זה יכול לגרום למעסקים לחשוד כי יש לך מידע שאתה מסתיר ולדחות את המועמדות שלך לעבודה.

בדרך כלל, בבדיקות פוליגרף לפני קבלה לעבודה שואלים לגבי מגוון נושאים כמו עבר פלילי, היסטוריה של עבירות תעבורה, שימוש בסמים ואלכוהול, מסירת מידע כוזב, הרגלי תעסוקה ועוד. נושאים מהם המעסיק יכול ללמוד עליכם יותר.

אם אתם עומדים לפני בדיקה כזו, זכרו להישאר רגועים, ללבוש בגדים נוחים ולהגיע הכי נינוחים שיש לבדיקה למרות המעמד המלחיץ.